Страницы

МЕТОДИЧНА КОПІЛКА





Мультимедіа  на уроках літературного  читання
    Мультимедіа є ефективною освітньою технологією завдяки властивим їй якостям інтерактивності, гнучкості й інтеграції різних типів навчальної інформації.
    Способи застосування елементів медіа на уроках літературного читання дивитися тут: Мультимедіа на уроках літературного читання



Використання медіа текстів, зокрема мультфільмів,

 презентацій під час вивчення біографій письменників

Скористатися ними можна за посиланнями:


·       Леся Українка. Біда навчить https://www.youtube.com/watch?v=EFfjy0f-Hgs
·       В. Нестайко. Космонавти з нашого будинку [уривок]  https://www.youtube.com/watch?v=7ErsOGa9-do
·       Некмітливий Горобець (1970) - казки Лесі Українки https://www.youtube.com/watch?v=oeKliLYQDmU
·         Дюймовочка | казки | казки на ніч | казки для дітей | казки українською мовою

·       Семенівка РЕТРО: Життя Леоніда Глібова (фільм 2007)

·       Край, де народився геній

https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=tEcEP0J2wz0

·       Підгірянка

https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=BbTeSa405-4

·       Олександр Олесь - лірик, співець кохання, патріот"

https://www.youtube.com/watch?time_continue=347&v=j-Mmhi07Lvw

·       Документальний фільм ЛЕСЯ УКРАЇНКА

https://www.youtube.com/watch?time_continue=37&v=v6mrp1jrGqY

ШІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МИСЛЕННЯ ДЕ БОНО

     Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
Скрайбінг-притча про 6 синів капелюшника 
     Метод дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв’язання проблем та прийняття рішень.

     В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення ґрунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення – це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

       Білий капелюх: інформація

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію.

У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

        Жовтий капелюх: логічний позитив

Символічне відображення оптимізму.

Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

      Чорний капелюх: критика

Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

         Червоний капелюх: почуття та інтуїція

І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.

      Зелений капелюх: креативність

Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

      Синій капелюх: управління процесом

Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

  Особливості організації:

Принцип організації інтелектуальної діяльності в режимі технології «Шість капелюхів мислення» полягає в тому, що кожен учасник або група учасників у процесі обговорення проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка.

  Яка послідовність «приміряння» капелюхів?

  Першим слід вислухати Білий капелюх – життя вимагає передовсім ознайомлення з інформацією про предмет обговорення.

  Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.

Після Чорного варто надати слово Жовтому – це урівноважить думки й оцінки.

   Послідовність «виступів» капелюхів іншого кольору підкаже активність учасників обговорення.

   Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. 
Дізнатися більше:
Використання технології "Шість капелюхів" 
Про матеріал: Проект рольової гри з природознавства для учнів молодшої школи. Захопливий захід, який точно сподобається дітям. У матеріалі подано багато корисної інформації, серед яких – Пам'ятка збирачеві лікарських рослин.
Учні класу поділені на  6 груп, кожна з яких представляє певний «капелюх»:
«Дослідники» розкажуть, які бувають лікарські рослини;
«Розвідники» поділяться знаннями про рослини, які можуть нести загрозу здоров'ю;
«Господарочки» поділяться досвідом рецепту фіточаю  та розкажуть про цілющі властивості рослин;
«Науковці» розкажуть про рослини, які занесені до Червоної книги.
«Пошуковці» підіб'ють підсумок. 
В якості «Червоного капелюха» запропоновано прийом «Мікрофон».

Подивитися тут:
 
Корисні сервіси WEB 2|0 та інструменти вчителя:
·     інтерактивні мультимедійні ігрові вправи електронного ресурсу learningАpps;
·     Loupe - хмарки-колажі зображень;
 ·       Prezi-Веб-сервіс для створення інтерактивних мультимедійних презентацій з нелінійною структурою;
 ·       Calaméo - це сервіс для створення інтерактивних публікацій (у вигляді журналів, брошур, каталогів, презентацій, звітів тощо);
 Мамо іде вже зима  https://ru.calameo.com/read/005056670f5277e112ca2
·                ·      сервіс  хмара тягів       http://wordcloud.pro/ru/gallery;
·       сервіс Tagul (WordArt.com)
         ·       Popplet - простий у використанні і потужний по функціоналу сервіс, що дозволяє створювати ментальні карти.
    ·    сервіс Word TagulClouds, WordItOut.com, ImageChef.comTagxedo - це сервіси Web 2.0, за допомогою яких можна створювати хмари слів.
   ·  ThingLink.com - це сервіс Web 2.0, на якому можна створювати інтерактивні плакати, зображення, плани-конспекти уроків.

  ·  You Tube -   це онлайн-сервіс, для розміщення відеоматеріалів.

Дудлінг як ефективний засіб розвитку креативності учнів



Швидкочитання 

   Для сьогодення розвиток новітніх технологій потребує набагато кращого вміння читати, ніж раніше. Це пов’язано з тим, що в останні десятиріччя стрімко зростає обсяг інформації, яку необхідно засвоїти для успішної подальшої життєдіяльності. А це, в свою чергу, потребує збільшення темпу читання, швидкості розуміння і прийняття рішення.
   Читання - невичерпне джерело знань духовного, емоційного, розумового розвитку людини. Тому навчання дітей читати, формування в них стійкого інтересу до цього виду діяльності було і залишається важливим завданням початкової школи.
   Метою моєї педагогічної діяльності є формування навички швидкого читання молодших школярів як виду мовленнєвої діяльності.
Нормативна база
1. Державний  стандарт початкової загальної освіти, 2011
2. Закон України «Про освіту».
3. Національна Доктрина розвитку освіти.
Теоретична база
1. Джежелей О.В. Формування навичок читання. Х.: Ранок, 2002.
2. Зайцев В.М. Резерви удосконалення читання. Донецьк, 1993.
3. Постоловський І.З.  Догадка при читанні. Одеса, 1991.
4. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К: Грамота, 2012
5. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. для вчителя. – К.: Освіта, 2007.
6. Сарапулова Є.Г. К.: Швидкочитання для першокласників. Початкова школа №2, 1993. 15 с.
7. Сіркович Б.В. Вправи та ігрові завдання для вдосконалення навички читання.//Початкове навчання та виховання. – 2008. - № 22-24.
8. Сухомлинский В.А. Разговор с молодым директором школы. 2-е изд. – М. Просвещение, 1982.-206 с.
9. Федоренко И.Т. Пути совершенствования техники чтения школьников. -Х., 1978.-34с.
10. Хорошковська О.Н.Уроки усного українського мовлення в 1 класі. -К.: Початкова школа, 2002.
Інтернет - ресурси

Пропоную переглянути:
https://prezi.com/p/1b5xlyuuyixa/presentation/


Вправи на розвиток швидкочитання:
https://prezi.com/view/QYpoP1tqmm4gj33FiQiL/

РОМАШКА ЗАПИТАНЬ (або ромашка Блума)
    Коли використовувати
  Мета цього методу – навчити учнів усвідомленого та цілеспрямованого формулюванню запитань різного типу.
  Його доречно використати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.
  В основній частині уроку ромашка використовується після першого знайомства з темою за підручником для осмислення нової інформації, її систематизації.
   Як використовувати
  Ромашку вчитель виготовляє (малює на дошці) попередньо таким чином, щоб вона була достатнього розміру, щоб всім учням було видно, що написано на її пелюстках. Саме на них вчитель пише запитальні слова, спираючись на які учні формулюють запитання до теми. Під час використання учні можуть «відривати» пелюстки, дарувати одне одному.
    Ромашка Блума

  «Ромашка» складається з шести пелюсток, кожна з яких містить певний тип запитання. Таким чином, шість пелюсток – шість запитань:
1. Знаннєві (прості) запитання – запитання, відповідаючи на які, потрібно назвати якісь факти, згадати і відтворити певну інформацію: “Що?”, “Коли?”, “Де?”, “Як?”.
2. Уточнюючі запитання (на розуміння). Такі запитання зазвичай починаються зі слів: “Тобто ти кажеш, що …?”, “Якщо я правильно зрозумів, то …?”, “Я можу помилятися, але, по-моєму, ви сказали про …?”. Мета цих запитань – дати учневі можливості для зворотного зв’язку щодо того, що тільки що сказано вчителем (або написано у тексті). Іноді їх ставлять з метою перевірки сприйняття учнями інформації, яка є у повідомленні.
3. Практичні запитання. Цей тип запитання спрямований на встановлення взаємозв’язку між теорією і практикою: “Як можна застосувати …?”, Що можна зробити з …? “,” Де ви в звичайному житті можете спостерігати …? “,” Як би ви були на місці героя оповідання? “.
4. Інтерпретаційні (синтезуючі) запитання. Зазвичай починаються зі слова “чому?” і спрямовані на встановлення причинно-наслідкових зв’язків. “Чому листя на деревах восени жовтіють?”. Якщо відповідь на це запитання відома, воно з інтерпретаційного “перетворюється” на знаннєве. Отже, цей тип питання спрацьовує «тоді, коли у відповіді присутній елемент самостійності».
5. Оціночні запитання. Ці запитання спрямовані на з’ясування критеріїв оцінки тих чи інших подій, явищ, фактів. “Чому щось добре, а що погано?”, “Чим один урок відрізняється від іншого?”, “Як ви ставитеся до вчинку головного героя?” і т.д.
6. Творчі запитання. Цей тип запитання найчастіше містить частку “б”, елементи умовності, припущення, прогнозу: “Що змінилося б …”, “Що буде, якщо …?”, “Як ви думаєте, як буде розвиватися сюжет в оповіданні після …? “.
   Які є варіанти використання
  Організація роботи за цим методом передбачає, наприклад, наступне:
Крок 1. Вчитель готує «ромашку» з кількістю пелюсток згідно з кількістю учнів/пар/груп, які будуть формулювати запитання.
Крок 2. Учням пропонується обрати одну з пелюсток і сформулювати запитання саме того типу, який вказано на пелюстці, до тексту/теми, з яким працюємо на уроці.
Крок 3. Складається список запитань, на які учні мають знайти відповіді, працюючи на уроці.
Наприклад, метод можна використати під час роботи з оповіданням В. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли». (Я у світі. О.В. Тагліна, Г.Ж. Іванова, 4 клас. Харків, «Ранок» 2015. – С.38)
  На «пелюстках ромашки» варто підготувати запитальні слова/вирази:
● «Хто…?» «Що…?»
● «Якщо я правильно зрозумів/ла, …?»
● «Як би ви були на місці героя оповідання, …?»
● «Чому…?»
● «Що б змінилося, якби…?»
● «Чи правильно …?»









Уроки інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-му класі
Техніка, яка допомагає (конспекти уроків)
http://journal.osnova.com.ua/article/69761?utm_source=email_send&utm_medium=email&utm_campaign=osnova11_journal
БІОАДЕКВАТНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ- ТЕХНОЛОГІЇ МАЙБУТНЬОГО.
Гімнастика для мозку.
Малювання обома руками
Дана вправа налаштовує обидві півкулі головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками. Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить по пунктирних лініях малюнок. Ідеальне обведення ліній - не головне. Головне те, що працюють дві руки одночасно.
Анаграми. Розвиток логіки
Вправа "Анаграми" - розвиває логічне мислення та увагу. Дитина має розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість. Якщо слово не виходить розшифрувати,  слід залишити його і виконувати наступні завдання. Завдання проводиться в ігровій формі.
Запам'ятай слова. Розвиток пам'яті
Протягом 2 хвилин потрібно читати та запам’ятовувати слова (пари слів). По закінченню часу слід перегорнути сторінку і записати якомога більше слів, що вдалося запам’ятати. Метою даної вправи є тренування лівої півкулі головного мозку, яка відповідає за короткочасну пам’ять.
Струп-тести. Розвиток мислення
В цій вправі потрібно поєднати назви основних кольорів, де значення слова і колір шрифту не співпадають. Потрібно швидко читати про себе слова і називати вголос колір шрифту. Сприйняття нами кольору і тексту відбувається різними відділами півкуль, а робота із Струп-тестами відмінно розвиває навички сприйняття, увагу та здатність концентруватися.
Таблиці Шульте з літерами
Таблиця, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 36, від 1 до 49. Суть роботи з таблицями полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці. Починаючи з 15 уроку, таблиці ускладнюються додаванням до чисел букв, які утворюють слова, з яких потрібно склисти прислів’я.
Новинка. Поміркуй та порахуй
Кожен предмет - це певне число.  Розклавши перший рядок  зображень на доданки, ми отримуємо число, яке притаманне одному зображенню.  Таким чином, ми отримуємо і в другому рядку відомий доданок і за допомогою відомої суми, знаходимо ще два доданка. Знайдені доданки дають можливість розв’язати завдання вцілому і отримати кінцеву відповідь.
Новинка. Утвори нове слово
У цьому завданні потрібно із вже існуючого слова утворити   нове, замінивши одну літеру іншою. Це завдання має декілька варіацій: "Заміни приголосну", "Перестав склади", "Додай одну букву", тощо. Дана вправа розвиває у дитини логічне мислення, навички сприйняття, розширює словниковий запас.
Новинка. "Обчисли швидко"
Вправа складається з простих виразів на додавання та віднімання, котрі розташовані на сторінці в хаотичному порядку. Обчислення слід виконувати обов'язково на швидкість. Вченими доведено, що мозок працює інтенсивніше за інші види діяльності, коли дитина розв'язує саме прості вирази на швидкість.
Гімнастика для мозку


Корисні матеріали з Бібліотеки «На Урок»
Про матеріал: Матеріал містить пояснення того, що таке сенкан та для чого його можна використовувати на уроках як в старшій, так і в початковій школі. Подано приклади написання сенкану на різні теми.


Про матеріал: Перфокартка для багаторазового використання, за допомогою якої учні можуть писати власні сенкани.

Про матеріал: У матеріалі запропоновано 6 хмар слів, створених із цитат про мову, які можна запропонувати учням для створення власних сенканів.
Матеріал можна використати під час організації предметного тижня, позакласного заходу або як фрагмент змагання між командами учнів під час уроку.
Цю ідею можна втілити, створивши власні шаблони за допомогою спеціальних інтернет-ресурсів для створення хмар слів власноруч.

Комментариев нет:

Отправить комментарий